Valitettavasti ylläoleva kuva on todellinen. Sen on kuvannut Munir Uz Zaman Bangladeshin vaatetyöntekijöiden mielenosoituksissa, muokkaus on omaa käsialaani. Jälkimmäinen kuva on H&M-mainoksesta muokkaamani uusi versio, "vastamainos".
Helsingin Sanomat kertoo seuraavaa mielenosoituksista:
"Muun muassa ruotsalaisketju Hennes & Mauritzille alihankintana vaatteita ompelevat työntekijät vaativat palkankorotuksia.Poliisi taltutti kapinaan nousseita työntekijöitä pampuilla, kyynelkaasulla ja vesiruiskuilla. -- Meneillään olevissa palkkaneuvotteluissa työntekijät vaativat takaisin myös rästissä olevia palkkoja. Lakkoilijoiden mukaan vaatetehtaat eivät ole reagoineet vaatimuksiin. "
1) väkivaltaan, jolla oikeuksiaan vaativia ihmisiä kohdellaan
2) vaatteiden halpuuteen, joka perustuu sille että joku jossain joutuu kärsimään
3) sekä koko vastaavanlaisen bisneksen halpamaisuuteen (engl. cheap tarkoittaa sekä halpaa että epäreilua. bloody tarkoittaa paitsi veristä, myös verrattavissa esim. suomen kielen ilmaisuun "sairaan" tai "helvetin" halpaa); vaihtoehtoinen suomennos kuvalle olisikin "Helvetin epäreilua".
Sadly enough, the picture with the little boy and the police is real. It's from the factory workers' wage protests in Bangladesh, taken by Munir Uz Zaman, edited by me. The second picture is H&M's ad edited by me.
"Bloody cheap" refers to three things:
1) the shocking violence used against the workers who are only demanding for basic rights
2) the cheap prices of the clothes are based on suffering
3) to point out that the business itself is cheap (=unfair)
This is what the Guardian says about the protests:
"Children are caught up in clashes with police as at least 15,000 protesting garment factory workers block key roads in the Bangladeshi capital Dhaka, the latest in a string of protests over low wages and poor conditions. Police fired tear gas and used water cannons to disperse the workers, who sew clothes for some of the top names in western retail, after they blocked a major intersection in the north of the city"
guardian.co.uk
No comments:
Post a Comment